Historie československého skateboardingu - II. díl
11. října 2018 | 0 komentářů
V současné době zde máme zástup českých výrobců, kteří vyrábějí skateboardové vybavení kvalitou srovnatelné s předními světovými výrobci. Jak stará je u nás ale tradice výroby skateboardového vybavení a kdy byl vyroben první ryze český skateboard?
První československý skateboard byl vyroben na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let, v období socializmu a tvrdé totality. Nesl obchodní název Esarol, na svědomí ho mělo Elekrodružstvo Praha, a i když zdaleka nedosahoval vlastností, jaké bychom dnes od skateboardu čekali, stal se pro většinu Čechů a Slováků jedinou možností, jak začít se skateboardingem, naučit se odrážet a zatáčet, i když to moc nešlo. Ale to předbíháme.
Mnozí posléze naznali, že k rozvoji svých dovedností potřebují skateboard ze Západu a vznikla tak úžasná síť kontaktů se zahraničím, pořádání závodů a skateboardových akcí. Jeden skateboard Esarol se nám čirou náhodou dostal do rukou, pojďme se tedy podrobně podívat, na jakém skate kompletu brázdily ulice naše mámy a tátové.
Deska
Zapomeňte na pop, na konkávu, na kick tail, tehdy se prostě jezdilo jinak. Vůbec se nepočítalo s tím, že by se na Esarolu mělo skákat. Rozkaz zněl jasně, vyrobit desku na kolečkách, na které se bude jezdit vestoje a odrážet nohou, podle čehož také celý komplet vypadal. Desku tedy tvořila překližka, profil desky byl zcela plochý.
Trucky
Jelikož deska měla jiný rozměr děr na přišroubování trucků, na Esarol seděly jen originální trucky z tvarovaného plechu. Truck neměl kingpin, ani bushigy, hanger byl spojený s baseplatem v jednom bodě, aby vznikla páka. Jako silenblok sloužil proužek gumy. Celá konstrukce se pod vahou jezdce deformovala a lámala.
Kolečka
K dostání byla kolečka ze dvou různých materiálů, ani v jednom případě však nešlo rozhodně o urethan. Plastová kolečka byla extrémně pomalá a často praskala, gumová byla o něco odolnější, ale nabrat pořádnou rychlost bylo prakticky nemožné.
Ložiska
Do koleček neseděla standardní skateboardová ložiška, měla unikátní rozměr. Po čase skateboardisté objevili, že do Esarolu dokonale sedí ložiska vymontovaná ze dveří od tramvaje, neptejte se jak.
Brzda
I když i na západě byly také pokusy připevnit na spodek desky brzdu, ta naše byla unikátní. Dokonce ji na vrchní straně desky označoval nápis STOP.
Pomalý, neohrabaný, málo odolný, přesto pro mnohé první skateboard, to je to co dělá z Esarolu dědečka vůbec všeho skateboardového vybavení, které má původ v naší vlasti. Esarol je srdeční záležitostí a pro skateboardové průkopníky i zdrojem nostalgie. Musíme si také uvědomit, že přístup k informacím byl velice obtížný a nebyl tak prostor, nejspíše ani zájem vyrábět skateboardy shodné s těmi ze západních zemí. Teď ale popadněte svůj vymazlený skateboard, či longboard, nebo si jej přijďte pořídit k nám na prodejnu a užijte si pocit hladké jízdy, bez nutnosti poškozovat tramvaj při vysypání ložisek.
Zdroj: časopis SMYK č. 7, listopad 1985